Washington D.C.

Hellouu. Eilen kirjoittelin tän mutten saanut julkaistua, nyt siis maanantai ja taas yks työviikko suoritettavana..

Taas yks mahtava reissu takana! Aika hienoa kyllä, että on saanut aikaiseks tehtyä näin monta matkaa näinkin lyhyessä ajassa ja nähnyt upeita paikkoja. Oon iloinen siitä että löysin perheeni just tältä rannikolta, vaikka kukapa ei unelmois vuodesta Losissa tai muualla west coastilla.. Mutta tiedän että mulla olis jäänyt niin monta paikkaa tältä puolen maata näkemättä, mukaanlukien varmasti koko Boston.

Juuri nyt ollaan paluumatkalla DCsta, ja bussimatka kestää taas sen mukavat 10 tuntia. Tälläkertaa oma olo on onneks Niagaran putous keissin paluumatkaa parempi kun ei okseta xD Matka alkoi perjantaina niin, että wifi ei toiminut juuri lainkaan bussissa, bussissa ei ollut latauspistokkeita ja dvd laitekin oli pois käytöstä, joten matka oli aika surkee. Nyt kaikki toimii ja on hieman lepposammat oltavat.

Mun käsitys ennen matkaa DCsta oli valkoinen talo, ja se piikki minkä kanssa kaikilla on kuvia, enkä kaupunkiin sen enempää perehtynytkään etukäteen vaan odotin paikanpäälle pääsyyn asti että mitä sieltä löytyy. Lopulta sai aika paljon väärää tietoa korjattua oikeeks ja tuli hyvä määrä historiaa. Lähdin tälle matkalle ”yksin”, mutta bussillisesta kaikkien saksalaisten seasta löytyi myös yks suomalainen tyttö jonka kanssa naureskeltiin monesti meidän tietämättömyyttä, mutta ei kaikkee voi tietää.

Lauantaiaamu alkoin muutaman tunnin mittaisella bussiajelulla ja välillä pysähdyttiin ulos sateeseen katseleen muistomerkkejä ja muita nähtävyyksiä. Käytiin tottakai myös valkoisella talolla ja harmi varmaan Obama oli just päikkäreillä kun ei sitä näkynyt. Pakko myöntää että mä luulin valkoisen talon olevan ihan eri rakennus mikä se lopulta oli ja olin vähän pettynyt ettei se ollut sen erikoisempi, mutta valkoinen se ainakin oli.  Kierrettiin vaikka mitä paikkoja, en muista edes kaikkien nimiä ja illalla tehtiin toinen kierros kun oli jo pimeää. Käväistiin myös Virginian osavaltion puolella jollain muistomerkillä, mikä oli hauska. Pähkäilin itsekseni ensin DCm kuuluvan Marylandin osavaltioon mutta wikipediasta äsken luin ja tarkastin ettei se kuulu mihinkään osavaltioon vaan Columbian liittopiiriin. Näiden opastettujen kierrosten välissä vapaa-aika käytettiin Helin kanssa pariin museoon, päädyttiin Museum of Natural Historyyn ja National Archives & records museoon, jossa haluttiin nähdä Declaration of independence. Itsenäisyyden julistus on varmaan monelle tuttu leffasta National Treasure, jossa Nicolas Cage varastaa sen kyseisestä museosta. Museum of Natural History oli myös kiva ja jäätävän kokonen. Washington DCssa kaikkiin museoihin on ilmainen sisäänpääsy mikä oli kiva juttu, ja oikeestaan koko viikonloppuna ei tullut maksettua mistään muusta kuin ruuasta.

Washington memorial

White house

World war II memorial

Museum of Natural History

FBI rakennus

Virginian puolella oleva muistomerkki, en muista mille

Jonkun tyypin memorial

World war II memorial

Harmiks siis lauantaina satoi lähes koko päivän, iltaa lukuunottamatta, mutta meillä oli onneks tänään aamulla vielä aikaa melkein puoleenpäivään asti ennen takaisin lähtöä. Käytiin siellä ”piikillä” joka oikealta nimeltään on siis Washington memorial, sekä World war II muistomerkillä. Monet näistä nähtävyyksistä oli ihan tosi lähekkäin ja siinä kun käveli paikasta A paikkaan B, näki väkisinkin muutakin. Koko viikonloppu tuli pyörittyä samoilla kulmilla ja en tiedä mitä downtownista olis löytynyt.. Päädyttiin kuitenkin keskittyyn nähtävyyksiin, koska kauppoja löytyy joka kaupungista ja keskusta tuskin olis ollut mitenkään mind blowing joten ei haittaa. Mun omasta mielestä tää oli kuitenkin Niagaran putousten tapaan sellainen paikka että kerran kun on käynyt niin ei oo mikään tarve päästä uudestaan, mutta suosittelen kuitenkin käymään, huono paikka se ei siltikään ollut ja onhan tää USAn pääkaupunki.

Mitäs muuta.. Ei tästä kai sen enempää, taas oli onnellinen siitä että tänne koko jenkkeihin tuli lähdettyä ja on yks kaupunki ja osavaltio lisää nähtynä! Seuraavana on parin viikon päästä NYC taas kerran, mutta tällä kertaa kakspäivästen teknoilujen merkeissä kun Brooklynissa järkätään Time Warp bailut, whoop whoop.

Ainiin ja hyvää isänpäivää sinne ja hyvää loppubussimatkaa tänne, jäljellä vielä noin 6h!