Coromandel Peninsula

Moikka!

Meillä oli alunperin suunnitelmana olla kiivitilalla töissä jouluun saakka, jonka jälkeen oli tarkoitus suunnata pohjoissaarella vielä pariin kohteeseen ja sieltä eteläsaarelle. Suunnitelmat on muuttunut lennossa matkan edetessä tosi paljon. Ihan ensimmäisenä meidän oli tarkoitus olla juuri nyt kolmen viikon roadtripillä Australiassa, mutta onneks tää suunnitelma oli aiemmin vaihdettu, sillä todella laajojen metsäpalojen vuoksi sinne ei oo hyvä hetki mennä. Tätä kirjoittaessa täällä Te Pukessakin Uudessa-Seelannissa näkyi Australiasta saakka ajautuneet savut taivaalla. Toivotaan, että palot saadaan pian pysäytettyä!

Elikkäs, sen jälkeen kun oli ostettu auto, päätettiin tehdä ensin joulun aikaan vain lyhyt lomareissu jonka jälkeen palattaisiin farmille vielä lyhyeksi aikaa, jotta saataisiin vähän extra matkarahaa. Auton ostoon kun meni suurin osa ansaituista rahoista. Oli hyvä palata tänne myös siitä syystä, että päästiin vasta tällä lomalla kokeilemaan autossa asumista ja tiesi, että mikäli tarvitsee muuttaa tai korjata jotain, on siihen hyvä mahdollisuus täällä. Aika hyvin kaikki toimi, mutta pieniä muutoksia piti tehdä kuten esimerkiksi laittaa verhot eri tavalla, siirtää sängyn jalkaa ja lisätä pieni seinä lavuaarin taakse.

Mutta, siihen itse lomaan! Haluttiin ehdottomasti nähdä paljon kehuttu Coromandel Peninsula, joka on alue täynnä hiekkarantoja, suosittuja nähtävyyksiä ja monella paikallisella on Coromandelilla loma-asunto. Kyseisen alueen slogan on ”Good for your soul” ja sitä se todellakin oli.

Aloitettiin matka noin tunnin matkan päästä meiltä ja tehtiin parin tunnin kävely vanhalla kultakaivos aluueella, jossa näkyi vanhoja raunioita ja pääsi kävelemään kallion sisään rakennettuihin tunneleihin. Sieltä poikettiin hienoilla vesiputouksilla uimassa, josta vielä suurelle kultakaivoskuopalle. Sitten olikin aika lähteä etsiin meidän ensimmäistä yöpaikkaa auton kanssa. Näiden ilmaisten alueiden löytämiseen on tosi hyvä sovellus, jonka kautta oltiin etsitty pari vaihtoehtoa valmiiksi. Ensimmäinen paikka aivan meren rannalla oli jo täynnä ja päädytttiin pienelle parkkipaikalle jossa oli vielä yksi vapaa ruutu ja muutama muu camper van. Paikka jossa oltiin oli super kiva pikku kylä, jossa oli upea ranta ja ilmeisesti ihan hyvät aallot surffata. Siellä tunsi rennon rantafiiliksen ja sinne olisi tehnyt mieli jäädä vähän pidemmäksikin aikaa.

Hieman oli hassua herätä ekaa kertaa autosta parkkipaikalla ja vieläpä jouluaattona. Siinä sitten väsäiltiin aamiaiset ja lounaat ja jatkettiin matkaa. Haluttiin viettää joulu rannalla ja otettiin kohteeksi Hot Water Beach, joka on suosittu siitä, että siellä voi rannalle kaivaa itselleen oman hot poolin, jossa pääsee istuskelemaan +40 asteisessa vedessä. Kuten odottaa osas, rannalla oli paljon porukkaa ja erityisesti yhdessä kohtaa jossa selvästi oli mahdollista löytää sieltä hiekan alta sitä kuumaa vettä. Ihmeteltiin hetki tilannetta ja alettiin itsekin kaivamaan 😀 Lopulta kävi niin, että kun löydettiin vähän sivummasta kohta jossa hiekan alta kuuma vesi poltti kaivaessa käsiä, oli aallot noussut jo sen verran korkealle, että kun sai kuopan kaivettua, tuli aalto ja pyyhkäisi sen täyteen kylmää vettä. Eli toisinsanoen ei mennyt ihan putkeen, mutta pääasiana pidettiin sitä, että löydettiin tosiaan sitä kuumaa vettä! Ajatuksena tosi hauska, että voi kaivaa oman kuuman altaan, mutta todellisuudessa paikka on täynnä porukkaa ja sitä vettä on aika matalasti, ellei kaiva useita metrejä syvää kuoppaa. Kokemus kuitenkin sekin. Kuvia rannasta en ottanut yhtäkään 😀

Vaihdettiin tämän jälkeen vielä rauhallisemmalle rannalle ja istuttiin ihmettelemässä, että voiko nyt olla joulu ja lähdettiin metsästään sitten taas uutta yöpaikkaa. Seuraavalle päivälle oli tiedossa noin puolenoista tunnin mittainen kävely Cathedral Cove-nimiseen paikkaan. Matkalla oli mielettömät näkymät ja itse nähtävyyskään ei ollut pettymys. Ihmisiä oli yllättävän vähän itse rannalla, koska moni tulee vain katsomaan tämän nähtävyyden ja lähtee sitten pois. Cathedral Cove nähdään myös Narnian tarinat leffassa! Tässä linkki kohtaukseen:

Coromandelilla viimeisin aktiviteetti oli noin 750 metriä korkean The Pinnacles vuoren valloitus ja meidän ensimmäinen monen tunnin vaellus. Kyseinen vaellus on mahdollista tehdä päivässä, noin 7 tunnissa, mutta se on myös yksi maan suosituimmista yön yli vaelluksista. Matkan varrella on mahdollista yöpyä vuorelle rakennetussa ”hutissa”, jossa on tilaa makuusalissa usealle kymmenelle hengelle. Me päätettiin suorittaa tää päivässä. Matkalla oli tuhansia askelmia! Matka ylös kesti noin kolme tuntia. Kiipeäminen oli muuten siedettävä, mutta lopussa pelotti niin paljon pystysuoria tikkaita ylös kiivetessä, että kyyneleet valui silmistä 😀 Ylhäältä oli mahtavat vuorimaisemat, ja kun sieltä oli päässyt takaisin turvallisesti vähän alemmas, oli kyllä mahtava fiilis! Seuraavana päivänä jalat kiitti, hyvä porrastreeni.

Coromandel oli sitten nähty ja lähdettiin ajamaan kohti Raglan nimistä surffikaupunkia! Odotin sen näkemistä paljon ja tietty oli päätetty, että lähdetään itsekin koittamaan parin vuoden takaisten surffikertojen jälkeen, että vieläkö on opit tallessa. Täällä piti mennä maksulliselle leirintäalueelle, sillä kaupungissa ei valitettavasti ollut lainkaan ilmaisia alueita. Raglanissa aloitettiin vuoden viimeinen päivä surffaamisella ja se meni huomattavasti odotettua paremmin. Hyvin muisti vielä mitä Balin surffiopettaja oli opettanut ja päästiinkin aalloille moneen kertaan. Ihan aloittelijoiden tasolla silti ollaan.. Vuosi vaihtu rauhallisissa merkeissä ja istuttiin leirintäalueelta löytyneen suomalaispariskunnan kanssa iltaa ja katsottiin ilotulitus.

Loma alkoi olla siinä.. Pysähdyttiin vielä kotimatkalla hienoilla vesiputouksilla ja Hamilton nimiseen kaupunkiin jossa käytiin museossa sekä hienossa, tosi isossa puutarhassa. Loma tuntui tosi vapauttavalta paljon työnteon jälkeen ja oli kiva päästä vihdoin kokeilemaan autolla matkustamista. Oli silti myös mukavaa palata tuttuun ja turvalliseen tukikohtaan loman jälkeen vielä suunnittelemaan tarkemmin tulevaa matkaa, joka kattaa sitten ajon pohjoissaaren eteläkärkeen, josta päästään lautalla eteläsaarelle. Meillä tuli muutama päivä sitten täyteen neljä kuukautta täällä. Aika on mennyt tosi hyvin ja noin puolet ajasta on lomailtu ja puolet tehty töitä. Elämä on ollut huoletonta ja mukavaa täällä on se, ettei olo ole muuttunut arkiseks työnteosta huolimatta.